Podobnie jak każda inna część do samochodu, opony również muszą spełniać określone wymagania i normy, zanim zostaną dopuszczone do sprzedaży. Są one między innymi normalizowane, aby można było zapewnić ich zmienność. Dzięki temu, jeżeli akurat planujemy wymienić ogumienie w swoim samochodzie, nie musimy ściśle trzymać się marki, którą producent zamontował fabrycznie.
Jak czytać oznaczenia?
Rozmiar opony jest zawsze wytłoczony na jej bocznej krawędzi: składa się z szeregu liczb oraz liter. Aby dobrać oponę idealną do naszych potrzeb, musimy zwrócić uwagę na każdą z poniższych informacji:
Pierwsza, trzycyfrowa liczba oznacza szerokość przekroju. Mierzy się ją pomiędzy brzegami opony i wyraża w milimetrach.
Druga, dwucyfrowa liczba określa wysokość profilu, czyli wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. Jest to wartość wyrażona w procentach.
Kolejnym symbolem jest litera oznaczająca typ konstrukcji opony. Przykładowo litera R oznacza budowę radialną.
Czwarta wartość jest ponownie dwucyfrową liczbą i oznacza średnicę osadzenia, czyli średnicę felgi określoną w calach.
Przedostatnia liczba to indeks nośności: jest on zawsze ściśle związany z typem opony. Jeżeli opona jest wzmocniona, zamiast liczby możemy zobaczyć na tym miejscu np. opis XL (extra load).
Ostatnia informacja to indeks prędkości. Zapisuje się go za pomocą pojedynczej litery, kolejno od L do Y. „L” oznacza maksymalną dopuszczalną prędkość do 120 km/h, a dla kolejnych liter wartość ta rośnie za każdym razem o 10 km/h w stosunku do poprzedniej.
Rozmiar opon – ile mamy możliwości do wyboru?
Ponieważ po światowych drogach jeździ cała masa różnych osobówek, tak samo w przypadku opon mamy ogromne możliwości wyboru, począwszy od niewielkich 135/80 R 13, a skończywszy na pokaźnych 275/70 R 16. Jednak nawet najlepszy komplet ogumienia na nic nam się nie przyda, jeżeli ściśle nie dopasujemy jego parametrów do potrzeb naszego samochodu. Jeżeli mamy wątpliwości, jakie opony kupić, możemy uzyskać pomoc na stronie producenta.
Opony to bardzo ważny element samochodu. Jako że są punktem stycznym naszej maszyny z ziemią, powinniśmy o nie dbać, zmieniać w zależności od sezonów, a w razie potrzeby wymieniać na co najmniej równie dobre, z jakich korzystaliśmy do tej pory. Warto pamiętać, że dobre ogumienie to nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim niesamowite wsparcie w przypadkach ekstremalnych, gdy w grę wchodzi nie tylko stłuczka, ale też nasze zdrowie lub życie.
Technika jazdy samochodem dla początkujących – poradnik krok po kroku
Nauka jazdy samochodem to proces, który wymaga cierpliwości, koncentracji i systematycznego zdobywania doświadczenia. Technika jazdy [...]
Wyząbkowane opony – co to jest i jak sobie z tym radzić?
Wyząbkowane opony to problem, który może dotknąć każdego kierowcę. Chociaż termin ten może brzmieć nieco [...]
Czym jest wyważanie wałów napędowych i do czego służy?
Wał napędowy służy do przeniesienia energii z silnika na tylną oś lub wszystkie koła. Posiada [...]
IIe można zaoszczędzić na ubezpieczeniu OC dzięki zniżkom? Różnice w cenach Cię zaskoczą!
Zmartwiła Cię podwyżka ceny ubezpieczenia OC w tym roku? Zastanawiasz się, co zrobić, aby zmniejszyć [...]
Oferty leasingu samochodów – jak wybrać tą najlepszą?
Na rynku mamy bardzo wiele propozycji jeśli chodzi o dostęp do nowych samochodów, dzieje się [...]
Jak tanio ubezpieczyć motocykl?
Jesteś właścicielem jednośladu i szukasz dla niego ubezpieczenia? Polisa wcale nie musi być droga! Dowiedz [...]
Zarządzanie flotą samochodową
Liczba firm, które nie mają własnej floty samochodowej jest dzisiaj niewielka. Własną flotę samochodową posiadają [...]
Autocasco: zakres ubezpieczenia, kryteria wyliczania składki
Ubezpieczenia samochodów należą do najczęściej wyszukiwanych produktów finansowych w Polsce. Podstawę stanowi tu oczywiście ubezpieczenie [...]
1 Comment