Prawo o ruchu drogowym mówi, że dzieci do 12. roku życia i do 150 cm wzrostu powinny być przewożone w foteliku ochronnym, odpowiadającym ich wzrostowi i wadze.
Wybierając odpowiedni model przede wszystkim należy sprawdzić, czy wyprodukowany został z uwzględnieniem Europejskich Norm Bezpieczeństwa ECE R44-03 lub ECE R44-04. Warto też przejrzeć testy fotelików i sprawdzić opinie użytkowników na dedykowanych forach internetowych.
Kolejna sprawą są gabaryty – muszą być dopasowane do rozmiarów dziecka, by zapewnić mu niezbędny komfort podróży, ale też do wymiarów wnętrza samochodu, by można go swobodnie demontować i przenosić w razie potrzeby.
Najmłodsze dzieci powinny jak najdłużej podróżować tyłem do kierunku jazdy. Zalecane jest to do czasu ukończenia pierwszego roku życia lub osiągnięcia wagi 13 kg, a nawet później. Dzięki temu głowa i szyja nie są narażone na gwałtowne przeciążenia. Sygnałem, że pora wymienić fotelik na większy jest moment, gdy linia oczu dziecka wystaje ponad górną krawędź oparcia lub gdy sprzęt nie odpowiada już deklarowanej przez producentów wadze dziecka.
Najbezpieczniejszym i zalecanym miejscem do montażu jest środek tylnego siedzenia. Dzięki temu dziecko będzie mniej narażone na boczne uderzenia. Jeśli z jakichś względów istnieje konieczność montażu fotelika z przodu, należy wyłączyć w tym miejscu poduszkę powietrzną. W przypadku, gdy tylne siedzenie nie jest wyposażone w mocowanie ISOFIX lub trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, najlepszym rozwiązaniem jest montaż na fotelu za przednim pasażerem. Ułatwia to wyjmowanie dziecka podczas postoju na poboczu drogi.
Wspomniany wcześniej ISOFIX to międzynarodowy znormalizowany system montowania. Uchwyty tego typu są na wyposażeniu większości samochodów wyprodukowanych po 2006 roku. Montaż polega wtedy tylko na wciśnięciu zaczepów w uchwyty fotelowe i pociągnięciu dźwigni, zamykającej szczęki zaczepu. Fotelik powinien być dobrze osadzony, nie przemieszczać się w żadnym kierunku, a oparcie musi jak najściślej przylegać do oparcia siedzenia. Dodatkowym zabezpieczeniem jest wysuwany podnóżek, który sięga do podłogi i pełni funkcję stabilizującą.
Jeśli samochód nie został wyposażony w system ISOFIX, do montowania służą trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Pas biodrowy przeciągany jest przez dolne uchwyty a barkowy przez górne tak, by uniemożliwić ich wysuwanie się. Po przeciągnięciu pasy zaciska się jak najmocniej, co ma znaczenie dla stabilnego podróżowania.
Foteliki dla dzieci wyposażone są we własną uprząż, która powinna być zapięta na tyle mocno, by między pas a tułów dziecka można było włożyć jeden lub dwa palce. Szelki powinny być ustawione na wysokości linii ramion.
Technika jazdy samochodem dla początkujących – poradnik krok po kroku
Nauka jazdy samochodem to proces, który wymaga cierpliwości, koncentracji i systematycznego zdobywania doświadczenia. Technika jazdy [...]
Wyząbkowane opony – co to jest i jak sobie z tym radzić?
Wyząbkowane opony to problem, który może dotknąć każdego kierowcę. Chociaż termin ten może brzmieć nieco [...]
Czym jest wyważanie wałów napędowych i do czego służy?
Wał napędowy służy do przeniesienia energii z silnika na tylną oś lub wszystkie koła. Posiada [...]
IIe można zaoszczędzić na ubezpieczeniu OC dzięki zniżkom? Różnice w cenach Cię zaskoczą!
Zmartwiła Cię podwyżka ceny ubezpieczenia OC w tym roku? Zastanawiasz się, co zrobić, aby zmniejszyć [...]
Oferty leasingu samochodów – jak wybrać tą najlepszą?
Na rynku mamy bardzo wiele propozycji jeśli chodzi o dostęp do nowych samochodów, dzieje się [...]
Jak tanio ubezpieczyć motocykl?
Jesteś właścicielem jednośladu i szukasz dla niego ubezpieczenia? Polisa wcale nie musi być droga! Dowiedz [...]
Zarządzanie flotą samochodową
Liczba firm, które nie mają własnej floty samochodowej jest dzisiaj niewielka. Własną flotę samochodową posiadają [...]
Autocasco: zakres ubezpieczenia, kryteria wyliczania składki
Ubezpieczenia samochodów należą do najczęściej wyszukiwanych produktów finansowych w Polsce. Podstawę stanowi tu oczywiście ubezpieczenie [...]
1 Comment